TEMA > Utdanning

I § 26 i Verdenserklæringen om menneskerettigheter slås det fast at enhver har rett til undervisning. Denne rettigheten er altså ikke begrenset av forutsetninger som f.eks. kjønn, evner, religion, etc. Det står også at elementær undervisning skal være gratis og obligatorisk. Likevel har det vært nødvendig å vedta andre Internasjonal avtale som er juridisk forpliktende for de stater som har ratifisert eller tiltrådt den.konvensjoner og En politisk uttalelse som støttes av mange stater. Erklæringer er moralsk og politisk forpliktende, men ikke juridisk bindende for statene. Allikevel regnes noen spesielt viktige erklæringer, som f.eks. Verdenserklæringen om menneskerettigheter, som en del av internasjonal rett (folkeretten) på grunn av sedvane og praksis.erklæringer som utdyper og presiserer teksten i § 26, som f.eks. i Barnekonvensjonens § 28 og § 29 (les barnekonvensjonen her).

Likevel er det svært mange i verden som ikke får skolegang, og skolen er ikke obligatorisk eller gratis i mange land.

Utdanning og utvikling er nært knyttet til hverandre. Dersom en person blir født inn i en skrive- og lesekyndig familie er sjansene større for at han eller hun:

  • overlever spedbarns alder.
  • får skolegang
  • gifter seg senere, og får færre og sunnere barn
  • deltar i samfunnslivet
  • er interessert i å ta vare på miljøet

FNs Generalforsamling har vedtatt at årene 2003-2012 skal være FNs Alfabetiseringstiår. Målet med tiåret er at flere skal lære seg å lese og skrive. Alfabetiseringstiåret er en del av et større internasjonalt arbeid innen utdanning og utvikling, hvor en av hovedsatsingene er prosjektet Education for All (Utdanning for alle). FN organisasjonen UNESCO har fått et særskilt ansvar for å koordinere denne innsatsen. Et av hovedmålene er at alle skal få tilgang til grunnutdanning innen år 2015.

Dersom myndigheter, internasjonale organisasjoner og det sivile samfunn er villige til å satse, kan dette målet bli virkelighet. å tilby alle verdens barn grunnskoleutdanning innen år 2015 vil koste mellom 8 og 15 milliarder dollar ekstra i året - det er mindre enn 2% av verdens årlige utgifter til militæret.

Kilder:
UNESCOs brosjyre Education for All
UNESCO om utdanning for alle
Den Norske UNESCO-kommisjon om Alfabetiseringstiåret
UNESCO om Alfabetiseringstiåret


Verdenserklæringen

§ 26: Enhver har rett til undervisning. Undervisningen skal være gratis, i det minste på de elementære og grunnleggende trinn. Elementær undervisning skal være obligatorisk. Alle skal ha adgang til yrkesopplæring, og det skal være lik adgang for alle til høyere undervisning på grunnlag av kvalifikasjoner.

Fakta

  • 875 millioner av verdens innbyggere er analfabeter.
  • 9 land huser 70 % av verdens analfabeter - Bangladesh, Brasil, Kina, Egypt, India, Indonesia, Mexico, Nigeria, og Pakistan.
  • 113 millioner barn i utviklingsland, dvs. ett av fem barn, går ikke på skole. 60% av dem er jenter.
  • I Sør-Asia og i Afrika sør for Sahara fullfører færre enn tre av fire barn grunnskoleutdannelse.
  • Minst tilgang til utdanning har barn og voksne som bor i fattige og vanskelig tilgjengelige områder, etniske minoriteter og folk som lever i områder rammet av krig eller naturkatastrofer.